Verkeerslessen

Deze week besteedde onze school aandacht aan de veiligheid in het verkeer. Dit is een thema dat we eigenlijk het schooljaar rond op alle mogelijke manieren onder de aandacht willen houden. De eerste-, vierde- en zesdejaars waren dit keer het doelpubliek. Vragen zoals “Hoe gedraag ik me als fietser in het verkeer?” of “Wie heeft er voorrang op het kruispunt?” werden hierbij beantwoord.

Met het halen van het rijbewijs in het vooruitzicht was dit voor onze zesdejaars een uiterst nuttig thema. Zij kregen meer uitleg over het dragen van de autogordel. Het belang ervan mag niet onderschat worden: het dragen ervan verkleint de kans op zware blessures of zelfs een fatale afloop.

Na afloop konden de zesdes het effect van een frontale botsing (uiteraard met autogordel om!) aan den lijve ondervinden.  Een proefopstelling simuleerde een frontale botsing. De impact was zodanig groot dat het de indruk gaf dat het 'voertuig' 50 à 70 km reed. Groot was de verbazing toen bleek dat de snelheid slechts 12 à 15 km per uur bedroeg. (Hieronder ziet u enkele sfeerbeelden van de gesimuleerde botsing...)

Dank aan de Federale Politie voor hun boeiende uitleg!

Tags: