Onze vijfdejaars gingen op bezinning in Bellem en Drongen en verkenden de Westhoek

Op dinsdag 17 maart vertrokken onze vijfdejaars op bezinning en bezoek aan de Westhoek. Een deel van de leerlingen verbleef in de oude abdij van Drongen, terwijl een ander deel de bezinning te Bellem meemaakte. Vrijwel alle leerlingen waren het er over eens dat het een intense, maar ook leerrijke ervaring was.

Op donderdagochtend werden de leerlingen dan opgepikt en zetten ze hun reis verder richting Westhoek. De dag was goed gevuld met een bezoek aan het vernieuwde In Flanders Fields museum, de Ijzertoren te Diksmuide en het Duits soldatenkerkhof in Vladslo. Na het avondeten woonden de leerlingen de Last Post bij onder de indrukwekkende Menenpoort te Ieper. In de jeugdherberg volgde hierna nog een toffe quiz om de dag af te sluiten.

Vrijdag zetten de leerlingen en leerkrachten hun sportiefste beentje voor tijdens de fietstocht die hen langs een aantal belangrijke sites in verband met W.O. I zou leiden. Zo passeerden ze onder ander Tyne Cot Cemetery, het kerkhof te Langemark, Essex Farm Cemetery... . De zon was jammer genoeg niet van de partij, maar niettegenstaande was het een boeiende tocht. De excursie paste binnen het kader van de lessen geschiedenis, esthetica en Engels. Met dank aan een erg toffe en gemotiveerde groep leerlingen en begeleiders!

Verslag project Westhoek 19-20 maart 2015 – door de ogen van een leerling

Nadat de vijfdejaars twee dagen bezinning achter de rug hadden in de abdijen van Bellem en Drongen werden ze daar donderdagochtend opgehaald met de bus en trokken we gezamenlijk richting Ieper.

In Ieper brachten we eerst een bezoek aan het volledig vernieuwde In Flanders Fields Museum, een modern, interactief museum over de Eerste Wereldoorlog. Het museum zelf is gevestigd in de Lakenhallen, één van de prominente gebouwen in Ieper ,volledig verwoest in WO I en helemaal heropgebouwd (in oorspronkelijke staat).

’s Middags trokken we dan naar ons verblijf, jeugdhotel ‘The Salient’, in het centrum van Ieper waar we ons broodje opaten. Om kwart na één vertrok de bus richting Diksmuide voor een geleid bezoek aan het eveneens volledig vernieuwde Museum aan de Ijzer (de Ijzertoren).

Vervolgens stond een bezoek aan de Duitse begraafplaats Vladslo op het programma. Een indrukwekkende, eenvoudige begraafplaats vol massagraven van Duitse soldaten. Vladslo is vooral bekend om het beeldhouwwerk van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz ‘ het Treurend Ouderpaar’. Dit beeld staat voor het graf van haar zoon Peter die het leven liet tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Na dit indrukwekkende bezoek keerden we terug naar Ieper voor het avondmaal in restaurant ‘ de Mande’. Lekkere kip met frietjes en een ijsje, iedereen tevreden.

Om 20u woonden we aan de Menenpoort de ‘Last Post’ bij, een indrukwekkende dagelijkse hulde aan de gesneuvelde Britse soldaten. Het was een langere ceremonie omdat er een paar groepen Britten ook een krans neerlegden. Er was ook massaal veel volk aanwezig, opvallend veel schoolkinderen.

Daarna maakten we nog een korte avondwandeling langs de grachten waarna we terugkeerden naar The Salient. Mijnheer Faveere had een zeer leuke quiz voorbereid! Om half twaalf gingen we naar onze kamers om te slapen.

Vrijdag werden we om 7.30 uur aan het ontbijt verwacht. Daarna ruimden we onze kamers op en vertrokken we naar het fietsenverhuur. We vertrokken in drie groepen voor een fietstocht van 45 km met gehuurde fietsen, elk onder begeleiding van twee leerkrachten. Aan de hand van een reeks opdrachten bezochten we de belangrijkste plaatsen van de Salient, de boog rond Ieper waar in 1914-1918 slag werd geleverd. Het werd een zeer fijne dag ondanks het koude weer (gelukkig bleef het droog). Rond 17.00 uur waren we ongeveer allemaal terug in Ieper. Iedereen kreeg nog anderhalf uur vrije tijd om iets te gaan drinken of eten. Om 19.00 uur vertrok de bus terug naar Meldert. Het was een fijne en leerrijke tweedaagse!